REISEBREV – Lombardia & Veneto 31.5 – 4.6. 2017

JENTEGRUPPE PÅ TUR MED VINTURENTUSIASTEN TIL LOMBARDIA OG VENETO 31.5. - 4.6. 2017

Onsdag 31/5 lettet vi grytidlig fra Stavanger lufthavn/Sola . 4 forventningsfulle damer landet med undertegnede kl 1040 på Malpensa. Som avtalt ventet helgens faste sjåfør på oss ved ankomst. Luciano fra transportfirmaet Autonoleggio Verzeletti var klar til innsats.

Vinturentusiasten har i utgangspunktet satt minimum antall reisende til 10-12 personer, men valgte å reise med denne lille gruppen da jeg likevel hadde avtaler i området på dette tidspunktet.

1,5 times kjøretur til byen Brescia der vi skulle bo 4 netter på Regal Hotel. Hotellet ligger ved siden av sykehuset i Brescia. Hotellet har alle moderne bekvemmeligheter, samt en flott takterrasse med et basseng du kan kjøle deg ned i når sommeren er ekstra varm, og det benyttet vi oss virkelig av disse dagene.

Første dagen hadde vi ingen avtaler, så vi startet med lunsj på hotellets restaurant. Klassisk meny med pizza og pasta og et par proseccoer gikk ned. Prosecco Martini Gigillo Blue DOC og Prosecco DOC Treviso 2015. Enkle og lettdrikkelige i 32 grader.

Deretter senket roen seg ytterligere med nok et par proseccoer for noen på takterrassen, og et par tok veien til sentrum. En enkel middag kl 2000 før trøtte sjeler tok tidlig kveld.

Andre dag, torsdag 1/6, ble vi hentet av vår sjåfør kl 0945 med kurs for Franciacorta og test av musserende viner. Kanskje er dette en av Italias beste musserende viner. Vi gledet oss veldig til avtalen på Monte Rossa. Her kjenner Vinturentusiasten den kreative eieren, legenden Emanuele Rabotti.

Det norske flagget var rett og slett heist for oss ved ankomst. Vi fikk en lærerik og veldig interessant omvisning på gården og i produksjonslokalene av vår guide Paula. Fantastisk vakker eiendom med historie som skrek ut fra veggene!

3 herlige musserende smakte vi oss gjennom.

1. Monterossa Coupé. Denne er ikke tilsatt sukker, er noe tørr med florale toner. 95% chardonnay.
  2. Monterossa Flamingo rode brut. Her er det tilsatt 7 gram sukker pr. liter. Nydelig syre, fruktig musserende vin, ballansert med litt søte nyanser. 60% chardonnay og 40% pinot noir. Kanskje min favoritt i varmen...
  3. Monterossa Salvadek 2011. Her er det tydelige florale toner, ispedd grape og herlig friskhet. 100%chardonnay.

Etter en flott dag i Franciacorta satt vi kursen tilbake til Brescia. Vi stoppet for en lokal nydelig lunsj, men rakk også et par timer på takterrassen i og ved bassenget før en meget flott middagsopplevelse på - CAMPAGNOLA TRATTORIA. En bortgjemt perle utenfor allfarvei i Brescia.

Her gikk det i erke-lokal mat av risotto, pasta, oster og skinker og retter vi ikke helt forstod hva var(-:, men fantastisk var det. Ingen snakket engelsk, så det gikk i tegnspråk og litt tysk. I overkant mette ble vi hvertfall. Her skal vi tilbake!

Fredag 2/6 var fullbooket med 3 eventyrlige avtaler i Veneto. Først til hvitvinsprodusenten Anselmi, så til den vakre byen Soave for lunsj på Enoteca Realda, og til sist en storslagen opplevelse hos Valentina Cubi.

Første stopp var på vingården Anselmi som ligger i Monteforte d`Alpone i Verona. Her tok den vakre Lisa Anselmi i mot oss. Hun er datteren til vinbaronen Roberto Anselmi. Roberto selv kom og hilste på oss alle før Lisa tok oss med på en omvisning på området.

Fantastiske lokaliteter som var kraftig pusset opp og restaurert. Kreative sjeler hadde virkelig gitt gården et løft som var et skue for oss besøkende. Anselmi tar hovedsaklig i mot besøk på vingården via bekjente og forretningsforbindelser. Vinturentusiasten har disse kontaktene for framtidig besøk med kommende grupper som vil oppleve Italias kanskje beste hvitvinprodusent, i følge vinkjennere.

Etter et enestående besøk på vingården dro vi videre til den vakre lille byen Soave. Vi la oss på hjul etter Lisa som ledet oss til sin egen restaurant Enoteca Realda. En restaurant som er av de beste i dette området.

Her ble vi servert nydelig lokale retter og smakte/testet så mye vi ønsket av de 4 hvite herlighetene:

Nr. 1, Anselmi San Vinzenso 2016 - Nr. 2, Anselmi Capitel Foscarino 2016 - Nr. 3, Anselmi Capitel Croce 2016 og nr. 4, dessertvinen Anselmi Il Capitelli 2015.

Nr. 1 er en fruktig og flott hvitvin med litt florale toner. Tropiske frukter med spesielt fremhevet aprikos. Her består druene av 70% Garganega og 30% Chardonnay og Cabernet blanc.
Nr. 2 er herlig annerledes med snev av sitrus, mineralske toner som fra vulkansk jord. Meget delikat
Nr. 3 er en mindre fruktig vin som i min gane kan smake som av eldre årgang. Altså toner av kjeller
Nr. 4 er en typisk dessertvin. Søte gode og ballanserte smaker som passer til søte desserter.

Alle vinene er tilgjengelig på Vinmonopolet. Et godt tips er å ha samtlige 4 i en og samme test. De to første er ypperlige til skalldyr og sjømat.

Så var turen kommet til dagens siste avtale, og det hos en produsent ikke så mange her til lands kjenner til...enda.... - Azienda Agricola Valentina Cubi.

Øst for Gardasjøen og nord for provinsen Verona finner vi Valpolicella. Her ligger blant annet Fumane-dalen som er et fantastisk område for vinproduksjon. Innimellom disse skråningene ligger en liten by som heter Casterna, og her finner vi Valentina Cubi.

Det er fruen selv, Valentina, som venter oss. Hennes mann kom og hilste på oss alle, men han hadde andre gjøremål å ta seg av. Deres sønn Albano bidro under store deler av en kort omvisning og en heller laang vintest.

Valentina visste ikke hva godt hun kunne gjøre for oss. Så fra å teste de planlagte 4 vinene, endte vi opp med å teste 10 viner. Da hun fikk høre om Vinturentusiastens preferanser for eldre årganger tok hun litt av! :-)

Amaronen herfra var magisk! Beskrivelse av vinene finner du HER. Noen er også tilgjenglig på Vinmonopolet.
(Vinturentusiasten får besøk av Valentina, og arrangerer privat smaking i Sandnes søndag 1/10-17).

Etter en begivenhetsrik dag visuelt og smaksmessig, ble vi fraktet tilbake til vårt hotell.

Siste dagen, lørdagen, var hviledag for å fordøye opplevelsene på turen. Gode timer i byen på shopping og ved bassengkanten passet fortreffelig!

Lørdagskvelden hadde vi på utvalgt gaterestaurant i Brescia - Cosmopolitan FoodnDrink. Her ble vi servert de herligeste lokale retter. Drikke til maten denne gang ble rett og slett ut av Italia. Vi hadde  Crémant d`Alsace rosé, Dievole DAL 1090 Chianti Classico 2014 og Gevrey-Chambertin fra Rémi Jeanniard. Selv med stappmette kropper, tok damene likevel helt av med drinker, så kvelden ble rimelig livlig med mye latter, og flere ble plutselig verdensmestere på det meste(-:

Søndag morgen var det retur til Malpensa og hjem til Norge.

Takk for en strålende tur og flott selskap jenter!

PS - BILDER KOMMER

Morten

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

REISEBREV – Piemonte 7.6 – 11.6.2017

Vennegruppe på 11 fra Sandnes/Sola på tur med Vinturentusiasten til Piemonte fra 7.6. - 11.6. 2017

Onsdag ettermiddag den 7/6 ventet helgens faste sjåfør Mauro Giacosa og undertegnede på superhyggelig vennegruppe på Malpensa airport i Milano. Bussen tok oss rett til Santa Maria i kommunen La Morra. Her skulle vi innlosjeres 4 netter på hotel Santa Maria som ligger vakkert til mellom vingårder og vinranker så langt øyet kan se. Kjøkkensjefen lagde en herlig personlig pastarett med ravioli sent ankomstkvelden, før vi tok natten fatt.

Hotel Santa Maria er familiedrevet av familien Giardino. Far Carmine er direktør, sønn nr. 1 Federico er visedirektør, mor er kjøkkensjef sammen datter Valentina og sønn nr. 2 Gianluca serverer og brukes til litt av hvert.

Carmine drev tidligere vinproduksjon fra Cantina del Convento. Han solgte alt av vinmarker og startet i stedet i hotellbransjen for 20 års tid siden. Han har eksklusivt liggende en del spennende gamle årgangsviner for Vinturentusiastens grupper.

Torsdag 8/6 våknet vi til varmende sol som lyste opp de vakre åsene i Langhe-området. Frokosten inntok vi på det fine uteområdet før vi sakte "klatret" gående oppover veien til idylliske La Morra, fjellandsbyen som er viden kjent i dette vakre området.

Spaserturen er bokstavelig talt et skue med vinranker over, under og til alle sider for oss der vi gikk. Småsvette nådde vi toppen og fikk skue en mektig utsikt over området. Her ble det et pauseinnslag med prosecco og litt italiensk salt snacks. På vei tilbake til hotellet for lunsj, stoppet vi på en ganske nødvendig plass: Prodotti di Giovanni Cogno Laboratorio Pasticceria. En idyllisk og delikat mini sjokoladefabrikk. Her mesket vi oss i smaksprøver og kjøpte med oss litt av hvert fra innehavers datter Valeria.

Tilbake på hotellet hadde kjøkkensjefen Enza laget et lunsjmåltid av sin spesialitet Tajarin. En syltynn spagetti som smakte himmelsk.

Kl 1500 ble vi så hentet av vår privatsjåfør for eksklusiv avtale hos en av Vinturentusiastens favoritt-produsenter i Barolo by, Giacomo Borgogno & Fils. Vi hadde litt ekstra tid i byen, og fikk sett oss litt rundt i trange gater og smau før vi toget inn til Borgogno. Her ble vi mottatt av Carlotta Talmacco, en meget dyktig ung dame som ledet oss gjennom kjelleren og en utsøkt vintest.

Borgogno har sin historie tilbake til 1761. Nye generasjoner Borgogno drev produksjonen fram til 2008 da den velstående Farinetti-familien kjøpte og overtok driften. Det ble i den sammenheng inngått klare avtaler og forpliktelser om å fortsatt følge gamle tradisjoner. Det blir gledelig gjort! I 2010 tok den unge Andrea Farinetti over ledelsen av Borgogno.

Vinturentusiasten er privilegert og har kjent Andrea siden han tok over. Han gir alltid god service når han har tid å være blant oss når vi kommer på besøk. Denne gangen var han på reise.

Vinene vi smakte:

1. No Name Barolo 2013
2. Barolo klassisk 2012
3. Barolo Liste 2012, single vinjard(kraftig, noe mineralsk, rene smaker)
4. Barolo Riserva 2004(6 års lagring og 1 år på flaske) Her er det trøfler og sopp som kjennes i nydelig fruktig forening   :-)                         5. Barolo Riserva 1998(Smaker av mørke modne frukter, balanserte tanniner og god lengde. Lukter av modne plommer, noe floralt og jordaktig, lær og tobakksnyanser)
6. Barolo  Riserva 1996(Også her nydelige frukttoner, men litt lysere bær, blant annet jordbærtoner i smaken. Litt jordsmonn, kjeller og trøfler i lukt. De balanserte tanninene gjør den til en nydelig vin her og nå, men du så eksepsjonell god den vil være om 10-30 år!

Baroloene til Borgogno har en dyp rød farge med mursteinrød kant. Jo eldre de blir, jo mer orangepreg blir det på vinen.  3 av Borgognos vinmarker som ligger bare noen få hundre meter fra hverandre gir totalt forskjellige druer/viner. Disse er :

a) Liste - gir vinen struktur, styrke og noe animalsk preg
b) Fossati - gjør vinen ekstra fruktig og en nydelig bouqet
c) Cannubi - gir vinen eleganse (og som Carlotta sa: "Cannubi brings it all together".)

Andrea hadde igjen lovet meg at gruppen jeg kom med skulle få nyte en eksklusiv vin på hans private takterrasse. Med denne herlige 96-årgangen fylt i glassene nøt vi 380 graders utsikt over områdene fra Andrea`s terrasse samtidig som edle lukter og smaker fylte ganen. Fantastisk atmosfære!

Dagen var enda ikke ferdig etter denne flotte smaksopplevelsen. Det var forhåndsbestilt et etagilde av lokal mat på Vinturentusiastens lille favorittsted i Barolo - Restaurant Rosso Barolo. Her blir vi alltid godt mottatt, får ønsket bordplassering ute og vi får alltid god service. Mange gode lokale retter. Blant annet spesialbestilt Stracotto di vitello al Nebbiolo/langkokt okse i nebbiolo i 9 timer. Mørt som smør.
2 magnum fra 2 lokale produsenter var valgt ut til måltidet: Bovio Gattera Barolo 2009(Anbefales å kjøpe vin fra Gianfranco Bovio. Han har sin gård i Annunziata i La Morra, og har i tillegg kommunens høyest rangerte restaurant Bovio, som ligger spektakulært til i åssiden ned fra La Morra by i retning Santa Maria.

Magnum nr. 2 var en Vite Colte Barolo Riserva Essenze 2001(Ukjent produsent for Vinturentusiasten. En av naboprodusentene til Borgogno i Barolo. En hyggelig og delikat opplevelse.)

Stappmette ble vi fraktet tilbake til vårt hotell rundt kl 2200. Her ble vi sittende ute i behagelig kveldsvarme og nyte både kald prosecco, litt sjokolade og kaffe i hyggelig sosial setting.

Fredag var det fullt program fra vi ble hentet kl 0900, til vi var tilbake kl 2300.

Etter frokost satte vi kursen mot Barbaresco, en idyllisk fjellandsby med internasjonalt ry på seg for sine viner.  Ca. 30 minutter i bil via Alba og Strada Romantica med panorama utsikt. I Barbaresco var det igjen gjort avtale med Luca på Produttori del Barbaresco for omvisning og vintest. Produttori del Barbaresco er kanskje verdens best fungerende kooperativ. Luca er en kjempeflink formidler. Han snakker tydelig engelsk og er meget flink til å forklare enkelt.

Vinene vi smakte her var:

1. Barbaresco Langhe Nebbiolo 2015(lyse frukter, noe avslipt eik, lettdrikkelig. Luca anbefalte denne til fisk).                                               2. Barbaresco 2014(En litt sint rakker. Helt fersk på flaske for 2 måneder siden)
3. Barbaresco 2013(lyse frukter og bær. Sorte kirsebær.  Noen timers lufting på karaffel vil hjelpe betraktelig, men smaken sitter og sitter).
4. Barbaresco Ovello Riserva, single vineyard 2011(Dette var meget delikat. Selv med merkbare tanniner som sparker, er det ikke vanskelig å føle elegansen som bare vil bli lekrere med årene. Vinen er fra Lucas egen gård, og enkeltvinmarken Ovello. Ovello er en av ni enkeltvinmarker i Barbaresco som produserer Barbaresco Riserva DOCG i de beste årgangene. Disse er kjent for produksjon av eksepsjonell god kvalitet på druene.

Enkeltvinmarkene er: Ovello, Pajé, Montestefano, Rio Sordo, Rabajà, Muncagota, Montefico, Asili og Pora.

Etter besøket der hadde vi litt tid til å se oss rundt i Barbaresco. Vi lunsjet, besøkte vakttårnet med museum og fremragende utsikt fra toppen og kirken som er omgjort til enotec med godt utvalg av viner.

Deretter var det videre transport til Serralunga d`Alba og besøk på flotte Fontanafredda. Før vi ankom vinslottet hadde vi en stopp i Grinzane Cavour for å ta en nærmere titt på eventyrlige Grinzane Cavour castle fra ca. 1350. Et fantastisk skue som ble innlemmet i UNESCO`S verdensarvliste i 2014.

Med nye inntrykk og en delikat italiensk is i varmen bar det videre til Fontanafredda. Vinslottet her er en opplevelse å bli guidet gjennom. Det oser av historie i de fuktige sopp og muggpregede  trange gangene i slottets kjellere. Guiden og min elegante hovedsamarbeidspartner i Italia Heidi Skjeggestad geleidet oss gjennom den vakre parken og stedets aller helligste. Slottet har flere testrom og velge mellom. Denne gangen var det i kjellerstadiet vi testet følgende viner:

1. Fontanafredda Contessa Rosa brut rosé, Alta Langa
2. Mirafiore Barbera d`Alba Superiore 2013
3. Fontanafredda Barolo Serralunga d`Alba 2013
4. Mirafiore Barolo Riserva 2007

Etter testen var det omskifting til litt mer formelle klær, og vips var vi klare for et utsøkt måltid på slottets egen michellin resaturant Guido. Vedlagte bilder kan tale for seg selv.

Lørdagen, siste dagen før hjemreise, var kun satt av til å roe ned og svelge unna inntrykkene fra turens opplevelser. Det ble en dag på solsenger, kalde drikker og noen turer i bassenget. Noen av oss valgte også en trimtur til nabolandsbyer gjennom vinranker opp og ned i dalsidene.

Turens siste middagsmåltid var bestilt på L`Osteria del Vignaiolo. Rangert som nr. 2 i La Morra kommune, etter Bovio. Siden jeg har vært på begge plasser flere ganger, føler jeg meg i stand til å si at det kun er utsikten fra Bovio som gjør den til nr. 1. Maten og vinen er eksepsjonell begge plasser! Vinkartet på Bovio er mer omfattende, men vinkvaliteten er ellers lik.

Eier og kjøkkensjef Luciano Marengo er en kapasitet som virkelig spiller på lag med sine kunder. De blide og kyndige servitørene Natalia og Julia gjorde ikke besøket her mindre minnerikt. Menyen bestod av en fantastisk Cappesante(kamskjell) - kalvefilet med kapersstuing - Ravioli med parmesan, salsa og sort trøffel(trolig den beste raviolien jeg har smakt) - Agnello al forno(langstekt lammelår i ovn) - Sfera di cioccolato(en sjokoladebolle med en litt tykk vaniljekrem og glassifiserte bringebær i lake). Desserten var innertier med en nydelig og avkjølt Moscato. Dette ble nytt favorittsted for Vinturentusiasten(-:

3 magnum gikk med til dette herlige måltidet:

1. Lis Neris DOC magnum 2014
En nydelig hvitvin fra Friuli-Venezia med 100% sauvignon blanc
2. Luigi Oddero, Vigna Rionda Barolo magnum DOCG 2006
Eventyrlige avslipte gamle toner. I blindtest ville jeg fort aldersbestemt denne til rundt 1995. Framtredende nype, markjordbær og kjeller.
3. Fossati Barolo magnum DOCG 2008
Myke tanniner, delikate stenfrukter, plomme, men også snev av noe lysere bær
4. Bricco del Dente, Moscato  d`Asti DOCG 2016
Denne smakte jeg mange ganger til forskjellig typer søte desserter og kaker.. Meget fruktig og ballanserte søte smaker. Synd den ikke er å få tak i i Norge....enda...

Lørdagskvelden og turens program var så slutt. Noen av oss ble sittende en kort stund på hotellets flotte uteplass før natten snek seg på. Søndag morgen var det retur til Norge for denne eventyrlige gruppen.

Tusen takk for turen og meget hyggelig selskap! Velkommen igjen til andre reisemål eller til samme sted på høsten med annet opplegg.